Corona protocol per 15 januari 2022

Onderstaand protocol is gebaseerd op de landelijk geldende maatregelen van NOC/NSF en overgenomen door de Atletiek Unie en gaan in per 15 januari 2022 om 5:00 uur.

 

In het protocol vind je de volgende informatie:

1. Veiligheid- en hygiëneregels (algemeen).

2. Sporten op de club (accommodatie) en in de openbare ruimte.

3. Sportkantine.

4. Vereniging en accommodatie.

5. Eventuele besmetting

 

*De afkorting ctb staat voor coronatoegangsbewijs

 

1. Veiligheid en hygiëneregels (algemeen):

  • heb je corona gerelateerde klachten? Blijf thuis en laat je testen;
  • ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak: dit geldt voor iedereen;
  • was vaak je handen met water en zeep, juist ook voor en na bezoek sportlocatie;
  • schud geen handen;
  • zorg voor goede naleving van de maatregelen want dat draagt bij aan het doel dat het gewone sportleven zo snel mogelijk kan terugkeren;
  • houd 1,5 meter afstand van elkaar:
    • iedereen van 18 jaar en ouder houdt 1,5 meter afstand tot volwassenen en tot jongeren vanaf 13 jaar;
    • kinderen tot en met 12 jaar hoeven tot elkaar en tot volwassenen geen 1,5 meter afstand te houden;
    • jongeren van 13 tot en met 17 jaar hoeven geen 1,5 meter afstand te houden tot elkaar
  • mondkapjes zijn verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar op:
    • Binnensportlocaties (krachthonk, indoorhallen) behalve tijdens het sporten.
    • Binnenruimtes op de accommodatie zoals kleedkamers, douches en toiletten.
  • zorg voor voldoende frisse lucht en ventilatie in de binnenruimtes.
  • het coronatoegangsbewijs (CTB) is verplicht voor:
    • iedereen vanaf 18 jaar in alle binnensportlocaties (indoorhallen, krachthonk);
    • iedereen vanaf 18 jaar die gebruik maakt van de voorzieningen binnen, zoals van de kleedkamers, douches of toiletten.

 

2. Sporten op de club (accommodatie) en in de openbare ruimte:

  • houd je aan de algemene veiligheid- en hygiënemaatregelen (zie hierboven).
  • sporten op de accommodatie en in de openbare ruimte is mogelijk onder de volgende voorwaarden:
    • Sporten in groepsverband is toegestaan in de openbare ruimte en op de accommodatie. Er geldt geen maximale groepsgrootte en er is geen tijdslimiet;
    • publiek is niet toegestaan;
    • alleen trainingen en onderlinge wedstrijden met teams van de eigen club zijn toegestaan;
    • de kleedkamers, toiletruimten en douches zijn open;
    • het krachthonk is open;
    • atleten die klaar zijn met hun training worden daarna bezoekers (publiek) en moeten vanuit die hoedanigheid de sportaccommodatie verlaten;
    • voor en na de training/wedstrijd geldt de 1,5 meter afstand voor de leeftijden zoals hierboven vermeld. 1,5 meter afstand houden is niet verplicht bij wedstrijden en trainingen als dat door de aard van de sport niet mogelijk is.

3. Sportkantines:

  • De sportkantines vallen onder de regelgeving voor de horeca en zijn derhalve gesloten.
  • Het afhalen van eten en drinken bij een afhaalpunt is wel mogelijk (zonder coronatoegangsbewijs). Bij afhalen binnen geldt dan wel de mondkapjesplicht.
  • het afhaalpunt moet goed afgescheiden zijn van de overige ruimtes, zodat de CTB plichtigen niet mengen met mensen die afhalen.  

4. Vereniging en accommodatie: 

  • blijf alert op het aanbieden van sport op een sociaal veilige manier. Om sportaanbieders op weg te helpen, is hier een aantal tips geformuleerd.
  • stel voor de sportlocatie of openbare ruimte een verantwoordelijke aan die aanspreekpunt is voor de locatie en voor de gemeente en zorg dat deze perso(o) n(nen) bekend zijn bij de gemeente.
  • stel ook corona-coördinatoren aan waarvan er altijd één herkenbaar aanwezig is (bijvoorbeeld met hesje) of maak via communicatie (bijvoorbeeld posters) duidelijk hoe die te bereiken is. Waar relevant voor sportparken werk als sportclubs zoveel mogelijk met elkaar samen; maak voor de sportlocatie waar geen beheerder aanwezig is, goede afspraken met de gebruikersgroepen. De gebruiker wijst een coördinator/contactpersoon aan.
  • zorg voor voldoende frisse lucht en ventilatie in de binnenruimtes.
  • zorg dat de coördinatoren voldoende afstand kunnen houden tot anderen of tref daarvoor maatregelen;
  • communiceer de regels van je sportlocatie met je trainers, sporters, vrijwilligers, medewerkers en ouders via de eigen communicatiemiddelen. En controleer of ze zichtbaar aanwezig zijn op de sportlocatie.
  • zorg dat altijd EHBO-materialen en een AED beschikbaar zijn en dat deze niet achter slot en grendel zitten.
  • zorg waar nodig voor voldoende persoonlijke hygiënemiddelen en schoonmaakmiddelen voor materialen (water, zeep en voldoende papieren handdoekjes);
  • geef vrijwilligers, medewerkers en/of trainers een uitgebreide instructie over de wijze waarop het protocol op de accommodatie van de sportlocatie moet worden uitgevoerd en wat de afspraken met eventuele andere sportaanbieders hierover zijn.

5. Eventuele besmetting:

  • heb je klachten? Blijf thuis en laat je testen;
  • ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak: dit geldt voor iedereen;
  • indien bij een sporter/kaderlid Covid-19 wordt vastgesteld, zijn er richtlijnen vanuit de overheid die moeten worden gehanteerd. De GGD geeft aan welke quarantaine maatregelen noodzakelijk zijn. Dit kan per situatie en regio verschillen;
  • atleten kunnen worden geweigerd of naar huis worden gestuurd tijdens de training bij (vermoeden) van klachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, of koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak.